INVITAȚIE LA ATELIERUL

„Educația socială: studii, provocări și nevoi actuale

16 mai 2025, Universitatea din București

Vineri, 16 mai, de la ora 12:30, Facultatea de Psihologie și Științele Educației invită profesorii care predau Educație Socială la un atelier pe tema „Educația socială: studii, provocări și nevoi actuale. Atelierul va avea loc în clădirea Rectoratului Universității, Str. Panduri nr. 90, București, în Sala Senatului (https://maps.app.goo.gl/1oYsAgwuqgJZ9SX57 ).

În cadrul acestui atelier vă invităm să descoperiți cele mai recente rezultate ale Studiului Internațional privind educația civică și pentru cetățenie (ICCS 2022) la care au participat pentru prima dată și elevii români de clasa a VIII-a. De asemenea, vă invităm să descoperiți noi strategii pentru dezvoltarea competențelor civice și să reflectăm împreună asupra provocărilor și nevoilor actuale ale profesorilor care predau Educație Socială.

Atelierul va fi facilitat de prof. dr. Cătălina Ulrich-Hygum și dr. Octavia Borș-Georgescu și se va desfășura după cum urmează:

  • 12:30 – 13:30 – Sosirea participanților și prânz de cunoaștere
  • 13:30 – 14:15 – Rezultatele Studiului Internațional privind educația civică și pentru cetățenie ICCS 2022
  • 14:15 – 15:00 Strategii și practici fundamentate științific pentru dezvoltarea competențelor civice
  • 15:00 – 16:00 – Provocări și nevoi actuale, consultare 

Participarea la atelier este gratuită, în limita locurilor disponibile în sală. Vă invităm să vă înscrieți cu ajutorul acestui formular: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSemn-6hcD6kCt0nlcLei0FUr4S1gzEPxpMtBa0mIaWc2ut7Tg/viewform?usp=dialog până în 14 mai. 

Atelierul nu va fi transmis online. La final, putem emite adeverințe pentru profesorii care participă la întregul atelier.

Vă mulţumim şi vă aşteptăm!

Studiul Internațional privind educația civică și pentru cetățenie este inițiat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale (IEA), cu scopul de a evalua competențele civice și pentru cetățenie ale elevilor de clasa a VIII-a la nivel international, dintr-o perspectivă comparativă. La ICCS 2022 au participat 24 de țări și  aproximativ 82.000 de elevi din 3.400 de școli, alături de aproximativ 40.000 de profesori. În România testele au fost administrate în format tipărit pe un eșantion format din 158 școli. Au participat 2768 de elevi (dintre care 1357 de băieți și 1411 fete), 2242 profesori și directorii din școlile respective. Raportul național este disponibil aici https://lst.fpse.unibuc.ro/posts/2024-12-02-raporticcs22/ICCS_2024.pdf.

Țara noastră a participat pentru prima dată la acest studiu, sub coordonarea echipei Laboratorului de Testare Educațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Participarea României la studiu a fost finanțată de Ministerul Educației, European Education and Culture Executive Agency și Romanian American Foundation. Opiniile, concluziile sau recomandările exprimate în prezentul document aparțin autorilor și nu reflectă neapărat opiniile finanțatorilor.

Cătălina Ulrich Hygum: Sunt profesoară la Universitatea din București, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. Ca cercetătoare, sunt pasionată de modul în care copiii participă și contribuie la viața socială (sociologia copilăriei), cum se interconectează interacțiunile și relațiile sociale cu învățarea, cu participarea civică și cu mediul. Promovez învățarea problematizată prin proiecte, prin care elevii și profesorii pot înțelege critic realitatea, pot învăța colaborând și pot face schimbări. Am realizat studii comparative (în SUA, Olanda, Danemarca), cercetări evaluative (în special studii de impact), ale căror rezultatele le valorific în cursurile de la facultate și în programe de formare pentru profesori. În prezent contribui la dezvoltarea spațiului european al educației pentru cetățenie, ca expert al Consiliului Europei. În timpul liber învăț limba daneză, mă plimb cu bicicleta și mă bucur de natură.

Octavia Borș-Georgescu: În prezent sunt postdoctorandă și cadru didactic colaborator al Universității din București. Am crescut înființând un ziar în liceu, organizând un mic târg universitar în Târgu Neamț și adunând semnături pentru păstrarea gării din orașul nostru datorită unor profesori și prieteni curajoși. Mulți ani mai târziu încă descopăr semnificații ale acelor experiențe și mă străduiesc să le creez mai departe pentru studenții mei. Nu-mi iese întotdeauna, realitatea lor e diferită de a mea, așa că citesc, testez și iar citesc despre ce aș putea face mai bine. Principalele mele interese de cercetare sunt legate de abordările critice și constructiviste în predarea educației civice, dar și inegalități educaționale, experiențe de viață și narațiuni identitare ale elevilor și studenților în risc de excluziune, forme de rezistență și adaptare ale profesorilor la schimbările de politici educaționale